Skip to main content

Mengatasi Kecewa

Salam semua..

Lama rasanya tak biar jari menari atas keyboard touch screen yg terkadang tersasar picitannya..terus typo..hahahha..

Entah kenapa malam ni terusok betul hati nak share dengan korang tentang perlunya positif dalam hidup..

Well, ada yang bertanya..Cikangkuh nampak cool even dia tahu saya dilanda sesuatu yang maha hebat menghentam pintu hati..mengoyak dan mencarik-carik perasaan kewanitaan saya..
Senyum membaca soalan..

Ringkas untuk saya..mudah dan pendek jangkaan waktunya untul sembuh..
Hidup hanya sekali..tuhan meniup roh..dan bersatu dengan jasad..dimana mereka bekerjasama untuk melalui kehidupan..lalu kita di beri akal untuk berfikir dan semakin hari akal semakin bijak bila setiap ilmu kita pelajari..setiap salah kita perbaiki..setiap pengalaman kita redahi..dan satu masa nanti apa yang pasti itu adalah mati..saat roh di ambil dari jasad..

Simple..

Hidup dah ditentukan..jika begitu maka akan begitu..tidak mampu begini..kita manusia..bukan tuhan untuk menjatuh hukum keatas manusia lain..beri ruang pada HATI..agar dia faham kehendak Allah yang mana kehidupan ini sebuah perjanjian dan pinjaman..

Nyawa diberi untuk tunduk..akur..setia pada DIA bukan kepada sidia..

Apa perlunya melihat dengan mata kasar jika kita mampu menilai dengan mata hati??

Apa gunanya mendengar dengan telinga jika kita mampu memahami dengan perasaan??

Seketul darah beku yang diberi Allah kepada kita..bersama fitrah manusia..gagal kita mengawal seketul darah beku itu..maka gagal kita sebagai manusia..

Cukup sekadar kasihanilah jasad yang dipinjamkan..ia tidak bersalah walau sekelumitpun..maka untuk apa kita membiar jasad terus merana kerana satu peristiwa yang kita tak mampu tolak..kasihanilah roh..dia di tiup bukan untuk menemani jasad merana tapi untUk beribadah dan kembali pada Allah..

Maka lihatlah dirimu depan cermin tatkala musibah melanda..tangisilah apa yang berlaku dengan menggunakan akal berfikir dan otak untuk fahami..segala yang berlaku ada hikmahnya..
Tangisan..airmata..dikurniakan untuk membasuh luka..maka tangislah..tapi kehendak Allah sebenarnya bukan kau tangisilah kepergian dia..tapi sebenarnya..kau tangisilah dengan apa yang berlaku atas apa kesilapan yang kau lakukan..Allah tidak kejam..dia bukan menarik sesuatu yang kita ada untuk menjatuhkan kita..tapi Dia menarik sesuatu untuk menaik tarafkan diri kita..
Percaya lah..Allah jauhkan kita dengan perkara negatif..lihat lah dengan mata hati..adakah jika musibah itu tidak brlaku akan mendatangkan sesuatu yang indah untuk kamu?? tidak..maka setiap musibah adalah untuk menyedarkan kita..dan selepas dia nmpak akan kesedaran itu..maka dia menghadiahan sesuatu yang lebih indah dari apa yang kita pernah ada..
Alhamdulillah..

Bagi saya..konsep kecewa itu akan hilang apabila kita kenal pasti diri sendiri..andai saya positif maka akan datang manusia-manusia positif..andai saya negatif akan datang lah manusia-manusia negatif..dan pasaklah diri kamu seperti mana sebuah magnet positif dimana secara automatiknya akan menendang segala caj negatif..

InsyaAllah..
Amin..
Tq for reading..tata..

Comments

Popular posts from this blog

Project Bulan Puasa

Amboi..kemain..punya dah lama Cik Angkuh tak hapdet blog ni ya.. Nampak sangat jenis "kacang lupakan kulit"..terus melupakan asal usul gittew~~ So, hari ni nak cerita pasal projek baru.. Kesahnyaaaaa.. Ni, sempena Ramadhan yang bakal tiba tak lama lagi..rasanya sebulan lebih je lagipun kak non oiii.. Ni yang saja Cik Angkuh organized satu kerja amal untuk anak-anak yatim yang juga adalah Ahli-ahli Syurga..amin.. Project ni untuk share kegembiraan bersama dorang..al maklumlah..dorang anak yatim tak sesempurna kita yang ada mak bapak..yang berkeluarga yang duduk rumah sendiri..dorang ni tumpang rumah anak-anak yatim..reramai pulak tu kan.. So, projek baru ni Cik Angkuh namakan : "Project Baju Raya AidilFitri 143H" Projek ni menjemput semua kawan-kawan, kenalan FB, Twitter, Instagram yang mana readers-readers blog ni untuk sama-sama beramal jariah.. Boleh sedekahkan baju-baju terpakai korang yang mana masih elok tak lusuh, dalam keadaan baik la hendaknya..untuk di be…

Menantu Vs Mertua

Salam semua..lama sungguh tak update blog..
Actually one of my friend ada problem dengan mertua..
Susah nak cakap bab ni, Kakak sendiri tak merasa lagi..
Jodoh pun belum tahu siapa..apatah lagi mak mertua..

Banyak jenis mertua dan menantu ni..

Menantu Tak Duduk Diam :
Tangan tak pernah kering..buat itu ini..tak menyempat nak rehat..Kesian tengok..Mertua kalau ada menantu macam ni, segan lah sikit..kerah sekali anak2 perempuan awak tu ikut kerjasama sekali..
Jangan di biar anak orang tu kepenatan..dia pun manusia..Ni tak, anak2 perempuan elok melingkar kat living room..Tak pun duk la hadap hp dalam bilik di biar saja..Tak baik macam tu..
Menantu tu ada mak ayah juga..kalau mak ayah dia tengok anak dia tak duduk diam macam tu pun diorang susah hati..sakit pulak nanti..Jangan la kata "buat kerja sikit, tapi penat macam apa entah"..jangan sesekali !! Anak2 perempuan awak pun ada mertua, entah macamana agaknya dia kat rumah mertua dia, awak pun tak tahu..yang dia sampaikan semua …

Bermonolog Dengan Rindu !!

Duduk di birai katil, menyelak sedikit langsir biar ada ruang menjengah langit.. Langit kota walaupun nampak gelap..bermerah-merah menompok-nompok..mungkin kesan dari caj arusan elektrik untuk lampu lampu yang menerangi di seluruh kota..kawasan block rumah aku yang tinggi dan bersebelahan bukit menyebabkan angin sejuk menusuk ke tulang putih..sejenak mata mencari di mana sweater aku..capai dan pakai..sedikit hangat..kopi ku hirup perlahan..hangat..kipas tak berpasang..tapi sejuknya Allah maha tahu.. Sejak akhir-ahir ini jiwa seakan cepat di datangi sepi..cepat di landa keresahan..bukan sengaja tapi seolah ada yang tak kena..biarpun jenuh cuba berbaring melayan rasa, mata susah nak terpejam.. Biarpun di paksa-paksa, mimpi bagai benci menghadir di minda.. Ada rindu yang cuba menjengah hati..malas hendak di layan..biarkan rindu terus mengetuk pintu hati itu..jiwa menyampah pada rindu..selalu cuba datang mengganggu hati..kadang-kadang menjemput sekali air mata..sedangkan rindu selalu ber…